O plimbare prin istoria modei: curiozitati de design

Egiptenii, impreuna cu grecii si romanii, au format civilizatii extraordinare cu mult inainte de timpul lor. Astfel, la fel cum au dezvoltat arte precum literatura, muzica si pictura, au dezvoltat, de asemenea, o creativitate deosebita in design si un gust deosebit pentru moda.

Designul vestimentar, inteles ca si capacitatea creativa a croitorilor de a inventa haine si croieli noi, a fost in crescendo. Diversitatea tesaturilor, taieturile si culorile se schimba constant creand tendinte din fiecare epoca.

Design vestimentar in Egiptul Antic

La acea vreme, nobilii egipteni foloseau diferite tipuri de panza si modele pentru a-si distinge pozitia sociala prin imbracamintea lor, existand croitorii si croitorii. In plus, egiptenii instariti au folosit pielea taiata de moda si pietre pretioase pentru a-si impodobi tinutele. Initial au folosit bumbac si mai tarziu lenjerie, deoarece a fost considerat mai pur. Cea mai comuna culoare a fost albul, insotit de desene pe margini.

Moda egiptenilor: barbatii purtau un schenti, iar femeile un kalasiri. Schenti era o fusta scurta , cu capetele incrucisate montate la talie. Era o rochie lunga dintr-o singura piesa, cu doua curele care acopereau sanii. Erau mari diferente in functie de clasa sociala. Muncitorii erau pe jumatate goi, acoperiti de o panza de lana , in timp ce femeile din clasa superioara erau din ce in ce mai acoperite. O alta moda in randul celor bogati era ceara, atat masculina, cat si feminina, deoarece parul corpului era considerat impur si opus divinului.

Design vestimentar in Grecia clasica

Cele couturiers grecesti folosite lenjerie, lana si piei pentru a face haine. Moda designului a diferit de cea a Egiptului prin introducerea unei mari varietati de imbracaminte. Diferenta modei de toamna-iarna si primavara-vara a inceput cu poporul grec. Cu toate acestea, diferentele dintre imbracaminte pentru barbati si imbracaminte pentru femei au fost mai mici decat in tara Nilului.

Imbracamintea esentiala au fost chitonul si hyation. Primul a fost o haina si al doilea o pelerina. In plus fata de acestea, razboinicii purtau un fel de pantaloni, jalecuri (veste) cu maneca pe jumatate, iar unii barbati din clasa superioara chiar purtau o fusta.(fusta scurta) care astazi este inca o imbracaminte traditionala greceasca si care a fost cea mai asemanatoare cu cea a modei egiptene.

Femeile din Atena au purtat modele elaborate, uneori stramte si, cel mai adesea, au purtat ornamente, cum ar fi volane si broderii. Desi existau rochii de toate culorile si modelele, adevaratul lux al femeilor erau bijuteriile , in special cele pe care obisnuiau sa-si decoreze parul cu ajutorul unor benzi de cap.

Design vestimentar in Roma clasica

Designul vestimentar al Romei a fost cel mai bogat dintre toate. Celebrul scriitor roman Plautus a ajuns sa parodieze intr-una din comediile sale cheltuielile mari pe care romanii le-au facut pentru a avea un dulap complet. Aceasta a fost epoca de splendoare pentru broderi, confectionari de camasi, tabacitoare, curatatori de uscat si cizmar. Spre deosebire de greci, romanii si-au cusut tesaturile, in principal lenjeria si ata. Cei mai bogati romani si-au permis luxul de a avea croitori in randul sclavilor lor, desi mestesugurile artizanale legate de moda designului castiga treptat prestigiu.

cele romaniifoloseau tesaturi largi pentru a-si acoperi corpul. Imbracamintea prin excelenta a fost toga, desi vesmantul pe care l-au purtat mereu a fost halatul, deoarece a fost atasat imediat la corpul lor. Era similar cu chitonul grecesc, iar taierea era aceeasi atat pentru barbati, cat si pentru femei.

In ceea ce priveste incaltamintea romana , desi sandala era inca una obisnuita, au existat diferite versiuni, cum ar fi tocul si gluga si numeroase accesorii, cum ar fi inele, bratari si coliere. Aceste accesorii erau de asemenea purtate impreuna cu lanturi de aur, perle si pietre precum rubine si smaralde.

Moda de design in Evul Mediu

Design vestimentar al Evului Mediu este inca condus de romani , desi au adoptat imbracaminte si stiluri de barbari, bizantini si arabi. Cu exceptia actelor oficiale, romanii au incetat sa mai utilizeze toga, influentata de modestia credintelor crestine. Tendinta in moda designer a fost de a acoperi corpul.

Una dintre primele adoptii a fost folosirea chilotilor (nu a celor moderne, ci a unui fel de pantaloni) pe care i-au folosit barbarii. Au fost de asemenea adoptate jambiere, ciorapi sau ciorapi de piele de diferite culori. Hainele erau inca folosite, dar mai extinse si intotdeauna deasupra chilotilor sau jambierelor.

La Arabii au luat zaraguelles (pantaloni largi), brauri, turbanesi palarii. Modul de design maur a facut obisnuit in Spania folosirea de turbane mici si aljuba , o tunica scurta montata la brat si talie, dar larga in restul corpului. Chiar si dupa Reconquista, aceasta imbracaminte cu nasturi pe maneci era purtata. In acest moment , atelierele de moda de design care au inovat diferite articole de imbracaminte, cum ar fi jambierele in stil spaniol si dimensiuni, precum dublete si corsete au obtinut o mare popularitate . Desi cea mai mare noutate au fost, fara indoiala, fustele, care au ajuns din Italia.

Design vestimentar in epoca moderna

Designul vestimentar din epoca moderna se caracterizeaza prin schimbari majore de la inceput pana la sfarsit. Renasterea a fost epoca de splendoare in moda italiana cu palarii cu pene, pantofi cu latimea mare si palarii cu pene. Femeile continua sa poarte dublete, iar corsetele si fustele si fustele sunt impuse pana cand calaul, o fusta evazata sustinuta de un cadru de sarma sau lemn, predomina in toata lumea.

Renasterea este urmata de o perioada de influenta franceza. Moda designerului francez include ciorapi de matase si rochii cu pliuri si maneci inguste. Femeia continua sa poarte genti largi cu corsete stransesau fuste drepte cu trenul lung si gatul pliat. Incaltaminte cu toc, decolteu, jachete cu maneci lungi incep sa se poarte, iar tendinta coafurii este bucle si volum mare.

Pe masura ce Revolutia Industriala se apropie, incep sa poarte rochii, peruci si palarii mari, desi in Spania ceea ce se impune sunt mantilele pentru cap, fiind cele mai admirate cele confectionate din matase.