Psihologia culorilor – cum alegem culorile in functie de starea de spirit

Culorile au semnificații subliminale adânci care ne afectează gândirea și raționalitatea. Ele au semnificație simbolică care se schimbă între diferite culturi și țări. Ne confruntăm cu opțiuni de culoare tot timpul. Prima decizie crucială a zilei vine de obicei dimineața când decideți ce să purtați. De multe ori ne vom alege hainele pe baza culorii stării de spirit pe care o simțim sau dorim să o purtam în acea zi. 

Rosu este culoarea energiei, pasiunii, actiunii, ambitiei si determinarii. Este, de asemenea, culoarea maniei si a pasiunii sexuale.

Portocaliu este culoarea comunicarii sociale si a optimismului. De la o culoare negativa insemnand ca este si un semn de pesimism si superficialitate.

In psihologia culorilor, galbenul este culoarea mintii si a intelectului. Este optimist si vesel. Cu toate acestea, poate sugera si nerabdare, critica si lasitate.

Verdele este culoarea echilibrului si a cresterii. Aceasta poate insemna atat increderea in sine, cat si pozitivitatea, printre multe alte semnificatii.

Albastrul este culoarea incredintarii si a pacii. Poate sugera loialitate si integritate, precum si conservatorism si frigiditate.

Indigo este culoarea intuitiei. In sensul culorilor, aceasta poate insemna idealism si structura, precum si ritualism si dependenta.

Mov este culoarea imaginatiei. Poate fi creativ si individual sau imatur si nepractic.

Sensul de culoare al turcoazului este comunicarea si claritatea mintii. De asemenea, poate fi nepractic si idealist.

Psihologia culorii roz este iubirea si cultivarea neconditionata. Roz poate fi, de asemenea, imatur si feminin.

In sensul culorilor, magenta este o culoare a armoniei universale si a echilibrului emotional. Este spirituala, dar practica, incurajand bunul simt si o perspectiva echilibrata asupra vietii.

Culoarea maro este o culoare prietenoasa, dar serioasa, care se refera la securitate, protectie, confort si bogatie materiala.

Din perspectiva psihologiei culorii, gri este culoarea compromisului – nu este nici negru, nici alb, este tranzitia intre doua non-culori. Este unemotional si detasat si poate fi indecisiv.

Argintiul are o energie feminina; este legata de luna si de deversarea si fluxul de maree – este fluid, emotional, sensibil si misterios.

Auriul este culoarea succesului, a realizarii si a triumfului. Asociat cu abundenta si prosperitatea, luxul si calitatea, prestigiul si sofisticarea, valoarea si eleganta, psihologia culorii aurului implica afluenta, bogatia materiala si extravaganta.

Albul este culoarea cea mai completa si pura, culoarea perfectiunii. Sensul de culoare al albului este puritatea, inocenta, integritatea si completarea.

Negrul este culoarea ascunsa, secreta si necunoscuta, creand un aer de mister. Pastreaza lucrurile imbuteliate in interior, ascunse de lume.  Negru combinat cu alte culori poate avea o afirmatie foarte puternica. Negrul este o culoare care se potriveste aproape in fiecare design pentru a adauga contrast, tip si a face celelalte culori sa iasa mai mult.

Ce este curcubeul care da celor mai multi oameni un sentiment de fericire? Sigur, inseamna calm dupa o furtuna, dar culorile in sine au un efect asupra mintii noastre.

Exista un motiv pentru care oamenii prefera anumite culori in raport cu ceilalti. Aceasta preferinta spune multe despre personalitatile noastre, deoarece fiecare culoare are o asociere cu o reactie pe care creierul o are atunci cand o internalizam.

Psihologia culorii este o ramura bine cunoscuta, dar mai putin explorata a studiului modului in care creierul nostru percepe ceea ce vizualizeaza. In ceea ce priveste cercetarea stiintifica, nu trebuie sa lucram prea mult. Cu toate acestea, impactul pe care culorile il au asupra creierului nostru este folosit pentru a manipula decizia noastra prin mai multe fatete ale societatii.

Culoarea este, pur si simplu, descompusa in lumina alba. Aceasta este o disectie a luminii la diferite lungimi de unda si fiecare lungime de unda este perceputa ca o culoare separata. Obiectele tind sa absoarba sau sa reflecte aceste lungimi de unda, asa ca atunci cand vedem o lamaie galbena, lungimea de unda galbena este reflectata in timp ce toate celelalte sunt absorbite. Acum, ca am inteles ce inseamna culoarea, sa exploram cateva din modurile in care aceasta influenteaza starea noastra de spirit.

Simtim culoarea. Cum sau ce simtim despre aceasta variaza de la persoana la persoana. Unele culori ne dau un sentiment de seninatate si calm, de obicei, acestea se afla in partea albastra a spectrului – care consta si in violet si verde, cunoscut si ca partea rece. Altele induc furie si ne fac neplacuti sau inseamna pasiune; acestea se incadreaza in spectrul rosu – care include portocaliu si galben, cunoscut ca partea calda.

Conceptia culorilor este subiectiva, iar anumite culori au o semnificatie foarte universala. Acest lucru este codificat in creierul nostru reptilian, oferindu-ne sentimentul instinctiv de incendiu fiind periculos si plaja relaxanta.

Psihologia culorii este un instrument foarte important folosit de artisti, decoratori de interior si ca un mecanism de marketing in multe industrii. Este paleta folosita de Dali, care face ca opera sa sa fie bizara si amplifica hiperrealismul pe care intentioneaza sa-l creeze.

Cand vizitam un muzeu pentru a aprecia o lucrare de arta, o luam prin culorile pe care le vedem pentru ca invoca in noi anumite emotii, facand pretentia ca toata lumea o vede diferit ca o realitate. Decoratorii de interior studiaza efectul culorilor atunci cand decid ce culoare (sau mai degraba asocierile de culoare) peretii unei anumite zone dintr-o cladire vor fi vopsite.

Motivul pentru care multe birouri au o multime de gri, albastru si maro incorporate in decorul lor se datoreaza faptului ca aceste culori tind sa creasca productivitatea. Totusi, aceasta nu este o regula . Acest lucru este adevarat pentru un mediu corporativ, dar daca cineva ar lucra spunem, de exemplu, in industria modei sau in mass-media, utilizarea vopselelor mai luminoase si mai colorate ar contribui la incurajarea creativitatii.

 

Lasă un răspuns